Paul Cézanne, Grający w karty, 1890-1892 |
CZWARTE ZEBRANIE RADY RODZICÓW
W ROKU 2015/2016
Szanowni Państwo,
19 kwietnia (wtorek) o godz. 18.00, na stołówce szkolnej odbędzie się zebranie Rady Rodziców.
19 kwietnia (wtorek) o godz. 18.00, na stołówce szkolnej odbędzie się zebranie Rady Rodziców.
Poruszymy następujące tematy:
1. przedstawienie działań RR, w tym aspekt finansowy
2. przygotowania do pikniku
3. nagrody na koniec roku
4. projekt szkoły w budżecie partycypacyjnym - jak go wesprzeć?
5. informacja o zdjęciach klasowych
Jeśli są tematy, które chcielibyście Państwo poruszyć w imieniu Waszej klasy czy na rzecz naszej społeczności szkolnej prosimy przesyłać je do 18 kwietnia, na adres: radarodzicowsp133@wp.pl
Zapraszamy
Prezydium Rady Rodziców
TRZECIE ZEBRANIE RADY RODZICÓW
W ROKU 2015/2016
Szanowni Państwo,
W dniu 25 stycznia (poniedziałek) o godz. 17.30, na stołówce szkolnej, Przewodniczący Rady Rodziców zwołuje w trybie pilnym zebranie Rady Rodziców (zgodnie z § 23 ust. 6 Regulaminu Rady Rodziców).
Zgodnie z pismem od Pana Burmistrza Dzielnicy Bielany otrzymanym w dn. 19.01.16 Rada Rodziców zajmie się wytypowaniem swojego przedstawiciela, który weźmie udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
Zapraszamy.
Prezydium Rady Rodziców SP 133
Pismo do wglądu tutaj
DRUGIE ZEBRANIE RADY RODZICÓW
W ROKU 2015/2016
18 stycznia 2016 (pn) godz. 18.00, stołówka szkolna
Plan zebrania RR w dn. 18.01.2016
1. podsumowanie działalności RR wrzesień-grudzień 2015
2. podsumowanie zbiórki Gwiazdkowe Prezenty 2015
3. nowy regulaminu RR - przedstawienie założeń, dyskusja, uchwalenie
(link do treści regulaminu poniżej)
4. przyjęcie harmonogramu zebrań RR w 2016 r.
5. piknik czerwcowy - status i dalsze działanie
6. organizacja dofinansowanie/sfinansowanie wyjazdów dzieci na zielone szkoły
Propozycja nowego regulaminu Rady Rodziców
ZEBRANIE RADY RODZICÓW
PIERWSZE W ROKU 2015/2016
odbyło się w poniedziałek 28 września 2015r.
Na zebraniu obecna była Pani Dyrektor.
W zebraniu udział wzięli przedstawiciele 17 klas.
Relacja z zebrania:
- Katarzyna Durlik-Szlązek zdała szczegółową relację z działalności RR w roku szkolnym 2014/2015, w tym poinformowano rodziców o dokonanym zakupie 2 tablic multimedialnych oraz nt. wpływów do budżetu i wydatków Rady - szczegóły w zakładce Finanse
- następnie Sebastian Kępka przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej dot. działalności finansowej RR - z opinią można się zapoznać w zakładce Finanse
- następnie Sebastian Kępka przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej dot. działalności finansowej RR - z opinią można się zapoznać w zakładce Finanse
- nastąpiło podsumowanie efektów pikniku w dnia 26.09.2015. Pomimo braku pogody dochód z pikniki wyniósł ponad 4900zł. Ustalono, że zgodnie z zapowiedzią pieniądze te zostaną przekazane na kolejną tablicę multimedialną
- nastąpił wybór prezydium RR oraz Komisji Rewizyjnej na obecny rok szkolny patrz zakładka Skład Prezydium i Komisji
- rocznica szkoły -> Pani Dyrektor przedstawiła plany szkoły na tę uroczystość oraz udział RR
- podniesiono kwestię PR Rady. Ustalono, że założony zostanie grupa na Facebook, gablota RR zostanie umieszczona na poziomie szatni, zgłosiły się chętne osoby do administrowania stroną RR, do dzienniczków będzie włożony list do rodziców
- piknik czerwcowy -> omówienie i zaplanowanie działań związanych z tą imprezą pod szyldem "Fiesta Hiszpańska" (np. zaproszenie placówek bielańskich, które uczą hiszpańskiego; Instytutu Cervantesa itp.). Ustalono, że do końca grudnia szkoła wystąpi do UG ze stosownymi wnioskami. Na kolejnym zebraniu temat zostanie uszczegółowiony.
- podniesiono kwestię PR Rady. Ustalono, że założony zostanie grupa na Facebook, gablota RR zostanie umieszczona na poziomie szatni, zgłosiły się chętne osoby do administrowania stroną RR, do dzienniczków będzie włożony list do rodziców
- piknik czerwcowy -> omówienie i zaplanowanie działań związanych z tą imprezą pod szyldem "Fiesta Hiszpańska" (np. zaproszenie placówek bielańskich, które uczą hiszpańskiego; Instytutu Cervantesa itp.). Ustalono, że do końca grudnia szkoła wystąpi do UG ze stosownymi wnioskami. Na kolejnym zebraniu temat zostanie uszczegółowiony.
- długość przerw - skrócenie - Omówiono temat - w praktyce okazało się, że za dużo przerw zostało wydłużonych. W wyniku głosowania ustalono, że pierwsza i ostatnia przerwa będzie trwała 5 min, pozostałe bez zmian.
- pani dyrektor omówiła problemy związane z wprowadzeniem możliwości wyjścia na boisko podczas przerw. Ustalono, że wyjścia na boisko będą dzieciom umożliwione w miarę możliwości
- we wtorek naprawiony zostanie nieczynny plac zabaw
- jadłospis szkolny - temat omówiła Pani Dyrektor - zmiany wprowadzone zgodnie z przepisami, kuchnia jest bardzo dobrze wyposażona,
- we wtorek naprawiony zostanie nieczynny plac zabaw
- jadłospis szkolny - temat omówiła Pani Dyrektor - zmiany wprowadzone zgodnie z przepisami, kuchnia jest bardzo dobrze wyposażona,
- nagrody szkolne na zakończenie roku szkolnego
Zostało zgłoszone pytanie czy nagroda - tytuł książki może być konsultowany z rodzicami. Ustalono, że technicznie jest to trudne do zrobienia (zbieranie opinii rodziców ok 350 dzieci w krótkim czasie - ok 2 tyg. + zakup książek). Ustalono, że osoba zainteresowana tym tematem włączy się w proces kupowania nagród na zakończenie roku.
- organizacja ruchu w szkole
ze względów bezpieczeństwa ruch w szkole w porannym szczycie czyli w godzinach 7.50 - 8.00 jest jednokierunkowy: dzieci i rodzice wchodzą szatnią; natomiast poza tym przedziałem czasowym pracownicy szkoły mają obowiązek wpuścić do szkoły rodziców głównym wejściem; niedopuszczalne jest, żeby osoby starsze, niepełnosprawne, z wózkami wchodziły do szkoły wejściem od strony szatni;
ze względów bezpieczeństwa ruch w szkole w porannym szczycie czyli w godzinach 7.50 - 8.00 jest jednokierunkowy: dzieci i rodzice wchodzą szatnią; natomiast poza tym przedziałem czasowym pracownicy szkoły mają obowiązek wpuścić do szkoły rodziców głównym wejściem; niedopuszczalne jest, żeby osoby starsze, niepełnosprawne, z wózkami wchodziły do szkoły wejściem od strony szatni;
- kwestia dodatkowych zajęć i ich dostępności dla dzieci z innych klas (dotyczy klas I-III)
ustalono z Dyrekcją, że jeśli dzieci są zainteresowane zajęciami dodatkowymi, które prowadzone są poza ich klasą, dla innej klasy to taka potrzeba jest zgłaszana do wychowawcy dziecka. Wychowawca sprawdza z nauczycielem prowadzącym zajęcia dostępność tych zajęć dla dziecka.
ustalono z Dyrekcją, że jeśli dzieci są zainteresowane zajęciami dodatkowymi, które prowadzone są poza ich klasą, dla innej klasy to taka potrzeba jest zgłaszana do wychowawcy dziecka. Wychowawca sprawdza z nauczycielem prowadzącym zajęcia dostępność tych zajęć dla dziecka.
- zgodnie z ustaleniami jest możliwość wyznaczenia miejsca do odrabiania lekcji. W zadania świetlicy jest wpisywane odrabianie lekcji. Ponadto do dyspozycji dzieci, które już skończyły zajęcia jest biblioteka, pod warunkiem, że jest w niej Pani Bibliotekarka i że nie odbywają się w niej właśnie inne zajęcia (np. wyrównawcze)
- Temat warsztatów dla dzieci leworęcznych zostanie przekazany Pani Psycholog szkolnej, która postara się znaleźć specjalistę w tym zakresie i zorientuje się jak wiele dzieci w klasach 0 i I potrzebuje takiego wsparcia. Zainteresowani będą na bieżąco informowani w tym temacie.
***
OSTATNIE ZEBRANIE RADY RODZICÓW W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
20 maj 2015r. g. 18.00
Drodzy Rodzice
Ostatnie w tym roku szkolnym zebranie podsumuje całoroczną pracę Rady. Omówiona zostanie m.in. sytuacja finansowa RR, zamierzenia na końcówkę roku, w tym sprawy nagród za konkursy oraz za roczną średnią, a także wszystkie kwestie dot. pikniku, kt. odbędzie się 20 czerwca 2015r.
Jeśli macie Państwo jakieś propozycje bądź wnioski, które powinny zostać omówione przez Radę prosimy o maile na adres radarodzicowsp133@wp.pl
Swoją obecność zapowiedziała również Pani Dyrektor Małgorzata Szerszeń.
Pozdrawiamy serdecznie
członkowie prezydium RR
_______________
W dniu 9 lutego 2015r. i 23 marca 2015r. odbyły się zebrania Rady Rodziców.
PLAN ZEBRANIA 9.02.2015r.
1) dotychczasowy budżet (wpłaty i wydatki)
2) plany budżetowe do końca roku szkolnego 2014/2015 (propozycje: m.in. nagrody, stojak na rowery)
3) sprawa wyłożenia przez RR pieniędzy na zakup apaszek i krawatów dla nowych uczniów (wniosek dyrekcji Szkoły)
4) wybór studia fotograficznego dla zdjęć klasowych w roku 2014/2015
/zeszłoroczne Comostudio http://www.comostudio.com/ ; czy inne. Jeśli inne to pomysłodawców prosimy o konkretne propozycje/
5) ciężkie tornistry - konkretne rozwiązania
6) praktyka zadawania prac domowych na ferie, wakacje i święta
7) świetlica - organizacja zajęć, tj. plastyczne, zajęć na dworzu i innych; umożliwienie dzieciom odrabiani lekcji w czasie przebywania na świetlicy
7) świetlica - organizacja zajęć, tj. plastyczne, zajęć na dworzu i innych; umożliwienie dzieciom odrabiani lekcji w czasie przebywania na świetlicy
Kolejne sprawy zgłoszone przez rodziców oraz grono nauczycielskie i dyrekcję. Czekamy na propozycje.
Zapraszamy!
***
W dniu 1 grudnia 2014
odbyło się zebranie z udziałem przedstawicieli 12 klas oraz pani Dyrektor:
1) system ocen - kwestia poprawy ocen. Postulat aby do średniej ocen była brana średnia arytmetyczna
2) ujemne i dodatnie punkty z zachowania
3) ilość zadawanych lekcji - wniosek aby w Librisie wszyscy nauczyciele wpisywali prace domowe i mięli podgląd do prac domowych z innych przedmiotów
4) omówienie jubileuszu 80-lecia
5) omówienie budżetu - wpływy i wydatki
6) omówienie remontu boiska i budowy placu zabaw; boisko będzie remontowane najwcześniej na wiosnę,
7) sprawa kompotu podczas przerw oferowanego na stołówce - brak sprzeciwu
8) wniosek aby boisko było otwarte w weekendy
9) otwarcie szkoły i korzystanie z boiska podczas długich przerw
10) wniosek o wydłużenie niektórych przerw
11) wniosek kl. 4d o dofinansowanie książek do klasy - wniosek dot. kwoty 105 zł. zaakceptowany
12) ocena planu finansowego szkoły (uchwała)
PLAN ZEBRANIA 1 grudnia 2014r.
1. remont boiska i budowa placu zabaw - kwestia zamknięcia2. pomysł na kompot podczas przerw śniadaniowych
3. Mikołajki
4. omówienie dotychczasowego budżetu - wpływy i wydatki
5. nagroda za zbiórkę elektorsmiec
6. nagroda dla klasy, która wpłaciłą najwiekszą składkę w ubiegłym roku
inne sprawy zgłoszone do dnia zebrania - czekamy i zapraszamy do składania zgłoszeń
***
W dniu 29 września 2014r. odbyło się pierwsze w tym roku zebranie Rady Rodziców.
Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor za udział.
W zebraniu uczestniczyli przedstawiciele 18 klas.
1) Prezydium Rady w poprzednim składzie zda relację ze swoich działań w roku szkolnym 2013/2014, w tym:
- omówienie budżetu w zakładce Finanse
- omówienie dwóch pikników szkolnych -> 14 czerwca i 27 września
- omówienie dotychczasowych inwestycji
2) Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w zakładce Finanse
3) Wybór nowego składu prezydium RR oraz Komisji Rewizyjnej w zakładce Skład Prezydium i Komisji
4) Wniosek dyrekcji o zatwierdzenie projektu programu wychowawczego i profilaktyki uchwała w zakładce Podjęte uchwały
5) Sprawy bieżące i zgłoszone do czasu zebrania przez nauczycieli, uczniów oraz rodziców
- inwestycja -> - głośniki do klas głośniki do wszystkich klas - koszt inwestycji 5130 zł. Rada ustaliła (20 głosów za, jeden wstrzymujący się), że inwestycja zostanie sfinansowana z pieniędzy z wrześniowego pikniku
- inwestycja -> stojak na rowery (koszt ok. 3500zł.) - ustalono, że Rada wróci do tematu w drugim semestrze - inwestycja uzależniona od wysokości wpływu składek do budżetu
- sprawa skrzyżowania Al. Zjednoczenia/Schroegera - ustalono, że Rada pilnie wystosuje kolejne pismo do ZDM w Warszawie, projekt pisma sporządzi p. Sebastian Kępka
- prezenty gwiazdkowe oraz finansowanie Zielonej Szkoły dla dzieci z Domu Dziecka oraz z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej - ustalono, że Rada, podobnie jak w zeszłym roku, udostępni swoje konto oraz zaangażuje się w zakup prezentów oraz wszelkie inne formy pomocy potrzebującym dzieciom
W dniu 24 czerwca 2014r. odbyło się zebranie Rady Rodziców.
Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor za udział.
W zebraniu uczestniczyli przedstawiciele 18 klas.
1) Prezydium Rady w poprzednim składzie zda relację ze swoich działań w roku szkolnym 2013/2014, w tym:
- omówienie budżetu w zakładce Finanse
- omówienie dwóch pikników szkolnych -> 14 czerwca i 27 września
- omówienie dotychczasowych inwestycji
2) Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w zakładce Finanse
3) Wybór nowego składu prezydium RR oraz Komisji Rewizyjnej w zakładce Skład Prezydium i Komisji
4) Wniosek dyrekcji o zatwierdzenie projektu programu wychowawczego i profilaktyki uchwała w zakładce Podjęte uchwały
5) Sprawy bieżące i zgłoszone do czasu zebrania przez nauczycieli, uczniów oraz rodziców
- inwestycja -> - głośniki do klas głośniki do wszystkich klas - koszt inwestycji 5130 zł. Rada ustaliła (20 głosów za, jeden wstrzymujący się), że inwestycja zostanie sfinansowana z pieniędzy z wrześniowego pikniku
- inwestycja -> stojak na rowery (koszt ok. 3500zł.) - ustalono, że Rada wróci do tematu w drugim semestrze - inwestycja uzależniona od wysokości wpływu składek do budżetu
- sprawa skrzyżowania Al. Zjednoczenia/Schroegera - ustalono, że Rada pilnie wystosuje kolejne pismo do ZDM w Warszawie, projekt pisma sporządzi p. Sebastian Kępka
- prezenty gwiazdkowe oraz finansowanie Zielonej Szkoły dla dzieci z Domu Dziecka oraz z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej - ustalono, że Rada, podobnie jak w zeszłym roku, udostępni swoje konto oraz zaangażuje się w zakup prezentów oraz wszelkie inne formy pomocy potrzebującym dzieciom
***
W dniu 24 czerwca 2014r. odbyło się zebranie Rady Rodziców.
Relacja z zebrania:
Przed zabraniem prezydium zasięgnęło opinii oraz zapoznało się ze stanowiskiem dyrekcji szkoły odnośnie wszystkich n/w punktów:
1) Rozpatrzono oferty na zakup oraz montaż sprzętu nagłaśniającego dla szkoły. Ustalono, że prezydium zleci całość inwestycji panu Henrykowi Sołtysiakowi (który już dał nam się poznać jako bezinteresowny organizator kilku imprez szkolnych)
Całość inwestycji kosztować będzie ponad 14.500 zł. (składa się na to: nagłośnienie stołówki z możliwością przeniesienia na imprezy plenerowe, nagłośnienie sali gimnastycznej oraz szkolny radiowęzeł)
skąd pieniądze:
skąd pieniądze:
- 6.562,50 zł. - pieniądze zebrane z pikniku
- 2.000 zł. - dyrekcja szkoły z dochodu z wynajmu sal
- pozostałą część w całości pokryje Rada Rodziców ze swojego budżetu (jest to możliwe dzięki wpłatom składek od rodziców)
Ustalono, że zakup i montaż nagłośnienia nastąpi do 1 września 2014r. Nowy rok 2014/2015 rozpoczniemy z nowym nagłośnieniem.
2) Ustalono, że tradycyjnie jak co roku, Rada ufunduje nagrodę dla klasy z najwyższą średnią. Wybór nagrody należy do wychowawcy klasy (kino, wyjście na kręgle itp.)
3) Omówiono wniosek dotyczący przedłużenia od roku 2014/2015 przerw szkolnych.
Długość przerw jest wyznaczona zgodnie z rozporządzeniem dot. żywienia w szkole.
Biorąc także pod uwagę, iż wniosek został skierowany przez rodziców klasy pierwszej, gdzie w klasach I-III długość i porę przerw wyznacza wychowawca, uznano, że przedłużenie przerw w klasach starszych jest nieracjonalne.
4) Omówiono wniosek o otworzenie bocznego wyjścia na boisko podczas długiej przerwy.
Rada podzieliła stanowisko dyrekcji, iż jest to niewskazane ze względów bezpieczeństwa.
5) Omówiono wniosek o zwiększenie ilości stojaków na rowery.
Ustalono, że umieszczony pod szkołą stojak kosztował 3.500 zł.
Rada ustaliła, że jeśli środki finansowe na to pozwolą to można rozważyć dokupienie drugiego stojaka w roku szkolnym 2014/2015
6) Ustalono od dyrekcji, że w związku z projektem "Radosna Szkoła" nasza szkoła ze środków unijnych otrzymała 130.000 zł. na modernizację dotychczasowego placu zabaw i budowę nowego - inwestycja zostanie zrealizowana podczas przerwy wakacyjnej.
W sprawie modernizacji naszego boiska Urząd Gminy już uzyskał zgodę miasta (było to przedmiotem głosowania na sesji Warszawy). Trwają w tej sprawie przetargi na szczeblu gminy. Liczymy wszyscy, że sprawa sfinalizuje się podczas wakacji.
7) W dniu 27 września 2014r. odbędzie się na terenie naszej szkoły Eko-Piknik. Powstał zainicjowany przez dyrekcję pomysł aby z okazji pikniku wokół boiska i placu zabaw zasadzić nowe drzewa.
Ustalono, że tradycyjnie Rada zorganizuje i dofinansuje tzw. "wkład do kotła" i napoje oraz zwróci się do rodziców o współorganizowanie pikniku.
Prezydium podjęło decyzję, że jeszcze w obecnym składzie podejmie działania w kierunku organizacji wrześniowego pikniku. Aby piknik został dobrze przygotowany działania te muszą zostać podjęte jeszcze przed pierwszym zebraniem RR, na którym dokonany zostanie wybór nowego składu prezydium.
***
16 kwietnia 2014r. odbyło się zebranie RR
RELACJA Z ZEBRANIA
Zebranie odbyło się z udziałem Pani Dyrektor
1) Przedstawienie przez prezydium stanu budżetu RR
szczegóły w zakładce FINANSE
2) Piknik "Na powitanie lata" 14 czerwca 2014r. - pomysły, propozycje, realizacja, podział zadań...
3) Zielona Szkoła - możliwości dofinansowania dla dzieci z DD oraz z rodzin mających bardzo trudną sytuację finansową
Ustalono, że Rada Rodziców dofinansuje Zieloną Szkołę dla szóstki dzieci.
4) kiermasze, giełdy i inne eventy
5) szkolne nagłośnienie - ciąg dalszy debaty na temat zdobycia środków finansowych
Ustalono, że cały dochód z pikniku "Na powitanie lata" zostanie przeznaczony na nagłośnienie w Szkole.
6) sytuacja na skrzyżowaniu Al. Zjednoczenia/Schroegera - działania Dyrekcji a udział rodziców
Sprawa jest w toku, tj. rozmowy w ZDM oraz w Urzędzie Dzielnicy. Ustalono, że RR wystosuje w tej sprawie kolejne oddzielne pismo.
7) nagrody na koniec roku oraz w konkursach
Kasia Durlik-Szlązek przyjęła na siebie za to odpowiedzialność.
8) rozpoznanie wniosków zgłoszonych do prezydium RR
- wyrażenie zgody na sfinansowanie dyplomów i listów dla szóstoklasistów
- omówienie wniosków o dofinansowanie dzieciom Zielonej Szkoły
9) na wniosek Dyrekcji - dyskusja oraz zaopiniowanie wprowadzenia dziennika szkolnego wyłącznie w wersji elektronicznej
prezydium podjęło uchwałę nr 6/2013/2014
10) sprawy zgłoszone przez Rodziców
- ciężkie tornistry - konkretna propozycja rozwiązania problemu
Propozycja od klasy 4r, żeby każda klasa trzecia i czwarta odkupiła od klas, odpowiednio 4-tych i 5-tych, komplety podręczników do użytku w szkole. Plan jest taki aby w salach lekcyjnych na każdą ławkę była jedna książka, a swoje podręczniki dzieci zatrzymywałyby w domach.
- posadzenie nowych drzew na terenie Szkoły
Pani Dyrektor poinformowała na jakich zasadach odbywa się sadzenie drzew
- organizacja rekolekcji oraz zachowanie proboszcza
Pani Dyrektor na prośbę rodziców omówiła sprawę organizacji rekolekcji.
- ciężkie tornistry - konkretna propozycja rozwiązania problemu
Propozycja od klasy 4r, żeby każda klasa trzecia i czwarta odkupiła od klas, odpowiednio 4-tych i 5-tych, komplety podręczników do użytku w szkole. Plan jest taki aby w salach lekcyjnych na każdą ławkę była jedna książka, a swoje podręczniki dzieci zatrzymywałyby w domach.
- posadzenie nowych drzew na terenie Szkoły
Pani Dyrektor poinformowała na jakich zasadach odbywa się sadzenie drzew
- organizacja rekolekcji oraz zachowanie proboszcza
Pani Dyrektor na prośbę rodziców omówiła sprawę organizacji rekolekcji.
***
Zebranie Rady Rodziców odbyło się 11.02.2014r.
Relacja:
W zebraniu udział wzięła Pani Dyrektor.
1) omówienie budżetu za pierwszy semestr 2013/2014
Przewodnicząca RR omówiła wpływy i wydatki - szczegóły w zakładce FINANSE
Opinia Komisji Rewizyjnej zostanie przekazana do prezydium po feriach.
2) omówienie planów i zamierzeń RR na drugi semestr
Rodzice przedyskutowali zamierzenia Rady, w tym nagrody na koniec roku, piknik Na Powitanie Lata, kiermasze i inne
3) omówienie sprawy nagłośnienia dla szkoły (przedstawienie kosztorysu, ustalenie sposobu realizacji)
Otrzymaliśmy kosztorys na nagłośnienie dla Szkoły.
1. nagłośnienie wydarzeń szkolnych - koszt 7454 zł.
2. radiowęzeł szkolny - koszt 5310 zł.
3. sala gimnastyczna - koszt 1884 zł.
łączny koszt 14.648 zł.
Rada Rodziców ustaliła, że rodzice samodzielnie muszą zdobyć środki finansowe na zrealizowanie tej inwestycji.
Prezydium zwróci się do Rodziców z prośbą o pomoc w poszukiwaniu środków lub sponsora.
4) omówienie spraw bieżących, w tym wniosków złożonych do Rady
Wszystkie wnioski złożone do RR do dnia zebrania zostały rozpoznane pozytywnie
5) sprawy zgłoszone przez Rodziców
a) możliwość ustawienia stołów na korytarzach oraz na boisku (pomysł przedstawi rodzic - pomysłodawca) -
temat nie został omówiony, gdyż na zebraniu nie było wnioskodawcy. Jednak temat jakichkolwiek stołów na korytarzach był już wcześniej podnoszony i pani Dyrektor przypomniała, że stawianie takich stołów jest niezgodne z zasadami BHP.
b) bal karnawałowy dla klas I - III (rozważenie zmiany konwencji i wykonawcy) -
Pani Dyrektor w imieniu kadry pedagogicznej przyjęła uwagi rodziców odnośnie organizacji tegorocznego balu. Obecni na zebraniu rodzice ustalili, że w przyszłym roku zostanie rozważona zmiana wykonawcy.
c) remont dziur na boisku -
remontem dziur zajmuje się inspektor i dziury będą załatane w pierwszych dniach wiosny
d) sposoby zdobywania środków finansowych na Zielone Szkoły i inne ważne potrzeby dzieci z DD oraz z rodzin w trudnej sytuacji finansowej
Ustalono, że do końca marca Dyrekcja przedstawi prezydium RR listę dzieci z wnioskiem o dofinansowanie Zielonej Szkoły. Wnioski te zostaną przekazane do ewentualnych sponsorów oraz do Rodziców w szkole.
Prosimy o kontakt Rodziców jeśli mają pomysły na zdobywanie środków dla potrzebujących dzieci z naszej Szkoły - mailem bądź poprzez pozostawienie wiadomości dla RR w sekretariacie szkoły.
e) Giełda Używanych Podręczników -
Lista podręczników na rok szkolny 2014/2015 będzie ogłoszona dopiero pod koniec roku. Wtedy zapadnie decyzja odnośnie organizacji Giełdy.
f) możliwość wprowadzenia zajęć ZPT -
Pani Dyrektor poinformowała rodziców, że ramowy plan nauczania nie przewiduje takich zajęć i dlatego nie ma możliwości na ich zorganizowanie. W planie nauczania są zajęcia techniczne, których program także jest szczegółowo określony.
g) skrzyżowanie Al. Zjednoczenia i ul. Schroegera -
W wyniku naszych zeszłorocznych zabiegów w okolicy skrzyżowania została poszerzona przestrzeń, w której jest zakaz parkowania. Miało to poprawić widoczność na skrzyżowaniu. Niestety, zabieg ten nie przyniósł spodziewanych rezultatów, dzieci nadal nie są widoczne dla jadących kierowców, a samochody nie są widoczne dla dzieci.
Postanowiono, że Dyrekcja Szkoły wspólnie z Radą Rodziców pilnie wystosowuje w tej sprawie kolejne wioski.
h) sposób wystawiania ocen na koniec roku -
Wystawianie oceny rocznej jedynie na podstawie oceny z drugiego semestru jest ustalona w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania. Rada Pedagogiczna podjęła decyzję, że od roku 2014/2015 ocena roczna będzie wystawiana na podstawie obu ocen semestralnych.
i) WF dla klas I - III (możliwość korzystania z sali gimnastycznej oraz udział nauczycieli WF) -
Pani Dyrektor poinformowała, że nie ma możliwości zmiany grafiku nauczycieli WF, jednak nauczyciele wychowania początkowego mają uprawnienia i kwalifikacje do prowadzenia zajęć WF. Sala gimnastyczna jest udostępniana dla klas I - III, po uprzednim ustaleniu tego przez wychowawcę z p. Perlanem i p. Szarpak.
j) organizacja świetlicy dla klas I - III (wychodzenie na boisko) -
Pani Dyrektor przyjęła uwagi rodziców i zobowiązała się przekazać je kierownikowi świetlicy. Jednocześnie przypomniała, że świetlica ma plan pracy i zawsze przewidziane są wyjścia na plac zabaw lub boisko. Zwróciła uwagę, ze nie zawsze dzieci ubrane są odpowiednio i adekwatnie do pogody.
k) tablice multimedialne w salach dla klas I - III -
Dyrekcja czyni starania aby we wszystkich klasach I - III były tablice multimedialne, jedyny problem to pieniądze. Szukamy sponsorów!
l) przedstawienie powodów dla których nie zostanie wprowadzony program "Mleko i Owoce" -
Program ten był już kiedyś w Szkole wprowadzony i się nie sprawdził. Artykuły nie zawsze były pierwszej jakości, były problemy z właściwym przechowywaniem produktów.
m) możliwości organizowania przez dzieci i rodziców kiermaszów na terenie naszej szkoły
Dyrekcja Szkoły popiera takie inicjatywy rodziców, jest otwarta na współpracę, chętnie udostępni pomieszczenia.
n) higiena w szkole a wszy - odkąd Sanepid usunął to jako chorobę z listy, nie ma możliwości aby bez zgody rodzica sprawdzić dziecku włosy. Z obserwacji wynika, że ta dolegliwość dotyka także dzieci, które bardzo dbają o higienę głowy. Rodzice muszą we własnym zakresie sprawdzać dzieci.
o) gazetka szkolna (punkt zgłoszony do Rady przez dzieci) -
Gazetkę dzieci mogą stworzyć pod kierownictwem p. Małgorzaty Szkopińskiej. Chętne dzieci mogą się do niej zgłosić.
p) ciężkie tornistry -
nauczyciele mają obowiązek przekazywać dzieciom które podręczniki nie muszą być noszone, które można zostawiać w domu, a które w szkole
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
W dniu 3 grudnia 2013r. odbyło się zebranie Rady Rodziców
W zebraniu uczestniczyli Rodzice - przedstawiciele 11 klas.
Omówiono następujące sprawy z życia Szkoły:
1. budżet Rady od września 2013 omówiła skarbnik RR Irmina Siemianowska
Cieszymy się, gdyż do dnia dzisiejszego udało się zebrać kwotę ponad 10.000 zł.
Niestety trzy klasy nie wpłacają składek. Powstała dyskusja czy w związku z tym dzieci z tych trzech klas nagrody za konkursy powinny mieć sfinansowane z budżetu Rady. Obecni na zebraniu Rodzice postanowili skontaktować się w tej sprawie z Trójkami Klasowymi.
Zestawienie wpłat składek od września 2013r. w zakładce FINANSE
2. Podjęte przez Radę Uchwały omówiła Agata Bomze
W okresie od września do grudnia 2013r. Rada podjęła 5 uchwał.
Treść uchwał znajduje się w zakładce PODJĘTE UCHWAŁY
3. Uchwała nr 5/2013/2014
Obecni na zebraniu Rodzice podjęli decyzję odnośnie treści Uchwały nr 5 z dnia 03 grudnia 2013 r. dotyczącej zaopiniowania planu finansowego Szkoły na rok 2014.
Tekst Uchwały nr 5/2013/2014 z dnia 03 grudnia 2013 r. w zakładce PODJĘTE UCHWAŁY
4. Cieżkie tornistry i noszenie do domów podręczników a system multimedialny w Szkole.
Postanowiliśmy ponownie podjąć ten temat z Dyrekcją.
W dniu 4.12.2013r. ustalono z p. w-ce Dyrektor, że sprawa ta zostanie podniesiona na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.12.2013 r.
5. Rodzice podjęli decyzję, że jesli w kolejnym roku nie ulegną zmianie podręczniki w czerwcu Rada zorganizuje na terenie Szkoły Giełdę Używanych Podręczników
6. Rodzice podjęli decyzję, że Rada zwróci się pisemnie do Dyrekcji o udzielenie odpowiedzi i wyjaśnień odnośnie następujących spraw:
- możliwości wprowadzenia Unijnego Programu Owoce i Mleko w Szkole
- czy możliwe jest aby nasze Dzieci objęte były zajęciami typowo praktyczno - technicznymi (tzw. dawne ZPT)
- ustalenie trybu i sposobu prowadzenia zajęć WF w klasach 1 - 3
- czy możliwe jest aby Dzieci przebywające na świetlicy jak więcej czasu spędzały na powietrzu (problem dotyczy klas 4 - 6)
- możliwości, planów i zamierzeń odnośnie remontu szkolnego boiska
Podjęto decyzję, że Rada zwróci się mailowo do Rodziców w sprawie:
- poszukiwania sponsorów do remontu boiska oraz innych pilnych inwestycji
- dzieci - wychowanków DD nr 1
- w sprawie składek a nagród finansowanych przez Radę
- Rada dopłaci 75 zł. do podatku od nagrody dla uczennicy kl. 6i - laureatka ogólnopolskiego konkursu plastycznego
========================================
17 września 2013r. odbyło się zebranie Rady Rodziców
Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor za przybycie.
Na zebraniu reprezentowani byli Rodzice z 16 klas.
Protokół nr 1/2013/2014
z posiedzenia Rady
Rodziców
przy Szkole
Podstawowej nr 133 w Warszawie
w dniu 17 września
2012 roku
1.
Omówienie wpływu do budżetu oraz wydatków RR za rok 2012/2013
2.
Przedstawienie sprawozdania Komisji Rewizyjnej
3.
Sprawozdanie zostało jednomyślnie przyjęte przez obecnych.
4.
Wybór Komisji Skrutacyjnej
5.
Głosowanie i wybór Prezydium oraz Komisji Rewizyjnej na rok
2013/2014
6. Omówienie spraw
zgłoszonych przez członków Rady oraz rodziców:
a) miejsce instalacji klucza bankowego dla prezydium do dokonywania przelewów
RR – ustalono, że przewodniczący RR sam zadecyduje gdzie zainstaluje klucz bankowy
b) wybór wykonawcy zdjęć
klasowych – przedstawiciel firmy przedstawił ofertę – dokonano wyboru
Como Studio dla wykonania zdjęć klasowych
c) korzystanie ze świetlicy oraz boiska przez starszych uczniów – omówiono
regulamin. Regulamin jest do wglądu w sekretariacie oraz wywieszony na drzwiach
zewnętrznych na boisko (drzwi którymi wychodzimy na akademie)
d) współpraca z Domem Dziecka – omówiła przewodnicząca RR
Sprawy zgłoszone przez rodziców, omówione wraz z Panią Dyrektor:
a) informacje podawane na stronie szkoły – szczegóły ad. podręczników, wyprawka
szkolna.
b) sprawa ciężkich plecaków – terminy, konkretne działania, system
multimedialny
c) zajęcia pt. „przygotowanie do życia w rodzinie” - jaki jest program tych
zajęć? czy są jakieś podręczniki? kto je prowadzi? czy są one obowiązkowe?
d) co oznacza w planie lekcji przedmiot „ter.”, sensowność używania skrótów w
planie lekcji
e) omówienie długości przerw w szkole - problem za krótkich przerw
f) terminy i godziny
wydarzeń takich jak inauguracyjna msza święta
g) religia a etyka -
dopasowanie godzin, równoległość obu lekcji
Załączniki:
- lista obecności
- sprawozdanie Komisji Rewizyjnej
Czynne i bierne prawo wyborcze mają członkowie Rada Rodziców. W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu z każdej klasy. Przedstawicielem każdej klasy jest jedna z osób wybranych do Trójki klasowej.
11 kwietnia 2013r. odbyło się zebranie RR, udział wzięli przedstawiciele 9 klas.
relacja z zebrania:
- w 2012/2013 budżet RR został obciążony dwoma dodatkowymi, bardzo dużymi wydatkami: 1500 zł. program Librus dla Szkoły na kolejne 5 lat oraz 1700 zł. + vat rolety dla klasy historycznej i klasy języka polskiego. Nie wszyscy Rodzice wpłacają składki na RR, jest nawet klasa, z której łączny wpływ od września 2012r. wyniósł 50 zł. Dlatego Rada ma problemy z dofinansowaniem pikniku "Na Powitanie Lata" oraz z zakupami książkowymi dla dzieci na koniec roku, budżet jest za mały.
Na zebraniu podjęto decyzję, że:
- prezydium pilnie zwróci się do Rodziców z apelem o wpłacanie składek
- Rada Rodziców będzie w stanie sponsorować książki jedynie na nagrody: dla uczniów, którzy otrzymali czerwony pasek oraz dla uczniów, którzy wygrali konkursy.
- prezydium wybierze najtańszego wykonawcę na potrzeby pikniku "Na powitanie lata"
___________________________________________
W dniu 24 stycznia 2013r. odbyło się zebranie Rady Rodziców SP nr 133, udział wzięli przedstawiciele dziesięciu klas. Za przybycie oraz zaangażowanie także bardzo dziękujemy Pani Dyrektor.
relacja z zebrania
1. omówienie budżetu
Skarbnik prezydium RR omówiła budżet Rady, w tym wpływy oraz wydatki. Dokładne zestawienie wkrótce pojawi się w zakładce "finanse".
2. plan wydatków RR do czerwca 2013
a) Z grona rodziców została powołana czteroosobowa Komisja do spraw wyboru nagród dla uczniów. Osoby te dokonają oceny oraz wyboru wszystkich nagród ufundowanych przez Radę Rodziców.
b) Rada Rodziców ustaliła, że z budżetu, z części przeznaczonej na cele administracyjne, pokryje opłatę za stronę internetową Szkoły zintegrowaną z Librusem "Generator www prof", jest to opłata za pięć lat. Została wybrana osoba z grona prezydium RR, która wspólnie z Panią Dyrektor będzie negocjowała z Librusem jak najlepsze warunki finansowe.
konkursy
3. Na stronie RR powstała zakładka dotycząca szkolnych konkursów. Z grona nauczycielskiego została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie konkursów z Radą i przekazywania w tym zakresie informacji dla Rodziców.
4. sprawy zgłoszone przez Rodziców:
a) Zostało ustalone, że podczas szkolnych posiłków dzieci mogą korzystać z noży. Noże podobnie jak inne sztućce będą dostępne i każde chętne dziecko może po nie sięgnąć.
b) Komputery z PZU znajdą się w szkole w ciągu trzech tygodni. Po dostosowaniu ich (dokupieniu twardych dysków oraz wprowadzeniu oprogramowania) zacznie działać system multimedialny. Uczniowie klas IV - VI będą odciążeni z części podręczników.
c) W związku z organizowanymi przez Szkołę imprezami kulturalnymi Rada Rodziców podjęła decyzję, że z pieniędzy od sponsorów należy pilnie w pierwszej kolejności kupić nagłośnienie, scenę oraz oświetlenie sceny. Została wskazana osoba z prezydium RR do prowadzenia rozmów ze sponsorami.
Podczas Pikniku na "Powitanie lata" (mamy nadzieję, że juz na nowej scenie i z nowym nagłośnieniem) odbędzie się konkurs pt. "Mam talent". Jury konkursu zostanie wskazane na kolejnym zebraniu.
d) Rada podjęła decyzje, że skieruje do Urzędu Gminy pismo dotyczące wycinki drzew na terenie szkoły. Przedstawiony na zebraniu projekt pisma został jednogłośnie zaakceptowany.
e) Na tydzień przed każdym "dniem otwartym" oraz przed terminem konsultacji nauczycieli dla Rodziców w sekretariacie Szkoły zostaną wyłożone listy z nazwiskami nauczycieli oraz z rozpisanymi godzinami przyjęć Rodziców. Dzięki temu każdy Rodzic będzie mógł wybrać i zarezerwować
sobie swoje
15 minut rozmowy z
dowolnie wybranym/i nauczycielem/nauczycielami. System ten ułatwi
i usprawni
indywidualne kontakty Rodziców z nauczycielami naszych Dzieci. Trójki Klasowe proszone są o przekazanie ustaleń
pozostałym Rodzicom.
f) Konkurs na "Najlepsze wyniki nauczania" zostanie ogłoszony wszystkim dzieciom na apelu po feriach. Pani Dyrektor omówiła zasady konkursu, konkurs dotyczy klas IV - VI. Ustalono, że Rada będzie sponsorować wszystkie nagrody. Ustalono także, że w skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem konkursu wejdzie przewodnicząca prezydium RR.
W dniu 27 listopada 2012r. odbyło się zebranie Rady Rodziców SP nr 133, w którym wzięli udział przedstawiciele dziesięciu klas. Za przybycie dziękujemy także pani Dyrektor.
relacja
w kolejności omawiania tematów:
1. Pieczenie bożonarodzeniowych pierników.
Pierwszy raz zostało to zorganizowane w zeszłym roku przez dwie starsze klasy. Rodzice razem z dziećmi w stołówce - jedni robią ciasto, inni lukier, ktoś wycina, ktoś dekoruje. Potem wszystko jest pieczone przez pana Janusza w specjalnym piecu. Jeśli klasa chce to zorganizować, trzeba zebrać pieniądze na składniki, zrobić zakupy, a przede wszystkim zarezerwować u p. Janusza termin. Na jeden termin zmieszczą się max. dwie klasy.
2. Zakup komputerów i projektorów dla szkoły. Dzięki staraniom i zaangażowaniu Rodziców Szkoła nieodpłatnie otrzymała od PZU 20 komputerów stacjonarnych. Za zebrane na pikniku "Pożegnanie lata" pieniądze w kwocie 7276,01zł. zakupione zostaną projektory i tablice do wszystkich klas na pierwszym piętrze. Aktualnie zostały zakupione już trzy tablice multimedialne wraz projektorami. Dzięki tym działaniom od drugiego semestru dzieci z klas 4- 6 będą mogły korzystać z podręczników elektronicznych, przez co ich tornistry zostaną odciążone z grubych książek.
3. Składki na Radę Rodziców.
Składki oczywiście są dobrowolne, niemniej dają nam, wszystkim rodzicom (a nie tylko radzie czy prezydium) możliwość zorganizowania czegoś dla dzieci, każdy z nas ma wpływ na to, na co pieniądze są wydawane i jakie pomysły są realizowane. Pomysły może zgłaszać każdy z rodziców, jeśli to możliwe najlepiej wraz z osobistym zaangażowaniem. Większość z nas pracuje, każdy jest bardzo zajęty - to oczywiste. Są tez bardziej i mniej aktywne osoby, dlatego te bardziej aktywne, apelują do tych mniej lub jeszcze nie aktywnych o włączenie się w sprawy dotyczące naszych dzieci.
Składki wpłacać można na konto http://radarodzicowsp133.blogspot.com/p/konto-bankowe.html
Składki wpłacać można na konto http://radarodzicowsp133.blogspot.com/p/konto-bankowe.html
4 i 5 grudnia w dniu zebrań będzie możliwość dokonania osobistej wpłaty w holu na parterze.
Pojawił się pomysł aby wpłacających składki rodziców nagradzać kuponami na piknikowe atrakcje.
4. Zebrania vs. dni otwarte.
Zgodnie z przyjętym na wniosek rodziców nowym grafikiem wszystkie klasy mają mieć zebrania przynajmniej co drugi miesiąc. Zmiany grafiku szkolnych zebrań mają na celu poprawienie komunikacji z wychowawcą w klasach starszych.
5. Remont szkoły, boisko
Pani Dyrektor obiecała, że w dniach 3 - 7 grudnia zostanie dopuszczone do użytku boisko i plac zabaw. Decyzja o zamknięciu boiska spowodowana była względami bezpieczeństwa. Małe poprawki w dachu wykonane zostały w ramach gwarancji, wszystko idzie podobno dobrze.
6. Do szkoły zostały już przywiezione nowe meble
Dzięki zaangażowaniu rodziców szkoła dokupiła nowe meble oraz zasłony po bardzo okazyjnych cenach.
7. Remont boiska
Szukamy sposobu na sfinansowanie remontu boiska. Może jakiś sponsor, albo program? Rozważaliśmy poproszenie dużych firm, ale to na tyle poważny projekt, że wymaga większego zaangażowania i nakładów czasu. Spodziewamy się, że ruszy nie wcześniej niż od 2014 roku, niemniej przygotowania musimy podjąć już w 2013. Może ktoś z Państwa pracuje w firmie, która wspiera szkoły? Może ktoś ma pomysł jak pozyskać 300 000?
8. Na prośbę rodziców ze starszych klas p. dyrektor porozmawia z nauczycielami żeby oceny wystawiane w dzienniczkach były z opisem, tak aby rodzic wiedział co dziecko ma do poprawy a co zna dobrze.
Ponadto wszystkie sprawdziany są do wglądu na terenie szkoły, do sierpnia każdego roku szkoła ma obowiązek je przechowywać ze względu na ewentualne odwołania.
9. Zajęcia judo będą kontynuowane (były odmienne sygnały). Podaje koszt wynajmu jaki bierze Szkoła od firm zewnętrznych:
25 zł./h sala lekcyjna
50 zł./h sala gimnastyczna
Pieniądze te stanowią znaczącą część budżetu szkoły i przeznaczane są na opłaty za media oraz wydatki bieżące szkoły.
Jeśli chcemy zorganizować coś w szkole w weekend trzeba złożyć taki wniosek do dyrekcji, może uda się zrobić to w ramach rozłożenia godzin pracy pana dozorcy, no i opłacić sale jak wyżej.
10. W tym roku jak co roku będzie bal dla klas 1-3
11. Z inicjatywy p. Dyrektor oraz przy akceptacji Rady nasza Szkoła przystąpiła do programu dla zdolnych dzieci "Wars i Sawa",
Na tablicy na korytarzu samorząd będzie wyróżniał uczniów którym przez jakiś okres podniesie się średnia a także tych których średnia jest wysoka
12. Jeżeli ktoś z Rodziców chce otrzymywać emaile od prezydium RR może
się zasubskrybować pisząc na skrzynkę rady radarodzicowsp133@wp.pl
Sprawy szkolne i rady są omawiane w mailingu ogólnoszkolnym, dlatego jeśli ktoś chce wiedzieć co dzieje się w szkole jest to najlepsza sposobność.
Sprawy szkolne i rady są omawiane w mailingu ogólnoszkolnym, dlatego jeśli ktoś chce wiedzieć co dzieje się w szkole jest to najlepsza sposobność.
Chciałabym prosić aby na najbliższym zebraniu Pani Dyrektor Szkoły powiedziała nam kiedy wreszczie ruszy system multimedialny w szkole. Dzieci nadal dzwigają ok 8-10kg codziennie do szkoły. Pani Dyrektor zapewniała nas na kolejnych zebraniach, że system wkrótce ruszy, ale nic się nie zmieniło, z poważaniem, Magdalena Dudkowska
OdpowiedzUsuńNa ostatnim listopadowym zebraniu pani Dyrektor zapowiedziała, że system ruszy od drugiego semestru.
OdpowiedzUsuńWpisuję ten punkt do porządku zebrania.
z poważaniem Agata Bomze
1. O ile dobrze pamiętam, rok lub dwa lata temu celem rady rodziców było ustawienie świateł na Al. Zjednoczenia przy pasach prowadzących z Pl. Konfederacji do naszej szkoły. Czy coś w tym kierunku się dzieję czy sprawa upadła?
OdpowiedzUsuń2. Mogę przygotować ofertę na nagłośnienie szkoły, jeśli jest projekt i specyfikacja.
Sebastian Dubiel
omówienie sprawy - relacja w zakładce Zebrania
Usuńad. 1) Tak, wnioskowaliśmy w sprawie poprawy sytuacji na skrzyżowaniu Al. Zjednoczenia i Schroegera. W wyniku tych zabiegów rozszerzono tam pas, na którym nie wolno parkować samochodów, ktore uprzednio zasłaniały widok kierowcom. Nie była wtedy podnoszona sprawa ustawienia tam świateł, gdyż od poczatku wiadomo było, że nie ma na to zgody.
OdpowiedzUsuńad. 2) Bardzo dziękujemy za propozycję, pomoc jest bardzo potrzebna. Kosztorys w postaci oferty mamy już sporządzony. Zajął się tym jeden z rodziców dziecka z klasy pierwszej. Ale jeśli mógłby Pan bądź ktokolwiek z Rodziców pomóc nam w sfinalizowaniu nagłośnienia to bardzo zachęcamy do udziału w zebraniu. Mam nadzieje, że właśnie we wtorek uda nam się ustalić konkrety.
Agata Bomze
kancelaria rzeszow rejtana
OdpowiedzUsuń